Brzeg, dnia 18 maja 2015 r.
OR.IV.042.4.2015
DO WSZYSTKICH WYKONAWCÓW
KTÓRZY POBRALI SPECYFIKACJĘ
ISTOTNYCH WARUNKÓW ZAMÓWIENIA
dot. postępowania na zadanie pn.:
„Opracowanie studiów wykonalności dla zadań inwestycyjnych miasta Brzegu”
Pakiet 1. Przebudowa ul. Wolności w Brzegu.
Pakiet 2. Adaptacja obiektu przy ul. Wolności w Brzegu na mieszkania socjalne.
Pakiet 3. Przebudowa amfiteatru miejskiego w Brzegu.
Pakiet 4. Rewaloryzacja Parku im. Bolesława Chrobrego w Brzegu.
Pakiet 5. Rewitalizacja zabytkowego budynku Ratusza w Brzegu.”
(organizowanego w trybie przetargu nieograniczonego)
Działając na podstawie art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.) Zamawiający – Burmistrz Brzegu informuje, że w dniu 14.05.2015 r. wpłynęły do Zamawiającego pytania od Wykonawców do treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. W związku z powyższym Zamawiający udziela odpowiedzi na następujące zapytania do SIWZ:
Pytanie 1.
Czy Zamawiający uzna warunek posiadania przez wykonawcę wiedzy i doświadczenia za spełniony, jeżeli do oferty wykonawca załączy zobowiązanie pracownika – osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej, która posiada imienne poświadczenie posiadania stosownego doświadczenia i przedstawi te dokumenty wraz ze zobowiązaniem?
Imienne poświadczenie zostało wydane u poprzedniego pracodawcy.
Odpowiedź na pytanie nr 1:
Tak, Zamawiający uzna spełnienie warunku w zakresie wiedzy i doświadczenia Wykonawcy, który w tym celu przedstawi zobowiązanie podmiotu trzeciego – osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, która potwierdzi posiadanie wymaganego doświadczenia. Zgodnie z art. 26 ust. 2b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z późn. zm.) „Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych lub ekonomicznych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował tymi zasobami w trakcie realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia”. Zgodnie z art. 26 ust. 2e „Podmiot, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów zgodnie z ust. 2b, odpowiada solidarnie z wykonawcą za szkodę zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za nieudostępnienie zasobów nie ponosi winy.”
Pytanie 2.
Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie – wykonał co najmniej osiem usług związanych z opracowaniem studium wykonalności dla projektów inwestycyjnych (tzw. projekty twarde), które uzyskały dofinansowanie w ramach RPO WO 2007-2013 – czy wykonawca jak pisał dla innych RPO to nie zostanie dopuszczony?
Odpowiedź na pytanie nr 2:
W odpowiedzi na zapytania dotyczące warunku udziału w postępowaniu Zamawiający – Burmistrz Brzegu informuje, że zmienia warunek w stosunku do ogłoszonego i brzmi on następująco:
„ w postępowaniu mogą brać udział wykonawcy, którzy w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonali co najmniej osiem usług związanych z opracowaniem studium wykonalności, dla projektów inwestycyjnych (tzw. projekty twarde), które uzyskały dofinansowanie w ramach programów operacyjnych perspektywy finansowej 2007-2013, w tym co najmniej cztery w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007-2013.”
UZASADNIENIE:
- Wytyczne dotyczące studiów wykonalności w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego (zwanym dalej RPO WO) są ogólne – niezależnie od tematyki projektu – oraz dodatkowo zawierają rozdział „Analizy specyficzne dla danego rodzaju projektu/sektora”, który odwołuje się do niektórych specyficznych branż (np. projektów drogowych). Oznacza to, że w przypadku każdego projektu analizy należy odnieść do całego układu i uwarunkowań społeczno – ekonomicznych (i ewentualnie – jeśli wymagają tego wytyczne - dodatkowo przeprowadzić specyficzną analizę związaną z tematyką przedsięwzięcia) – a nie tylko poruszać się w obrębie tematyki projektu (w niektórych województwach wytyczne są tylko tematyczne, dotyczą konkretnych działań RPO - np. woj. podkarpackie, śląskie, kujawsko-pomorskie);
- Brak rozbudowanej struktury studium wykonalności w ramach RPO WO – lakoniczne informacje o zawartości poszczególnych rozdziałów, które wymagają od opracowującego studium wykonalności dużej wiedzy ogólnej nt. funkcjonowania administracji, samorządu, realizacji inwestycji infrastrukturalnych oraz nieinfrastrukturalnych, przepisów prawa i zasad dofinansowania przedsięwzięć ze środków zewnętrznych. Ponadto wykonawca studium wykonalności sam decyduje o dodatkowych podrozdziałach (inaczej m.in. w woj. zachodniopomorskim, kujawsko-pomorskim, wielkopolskim);
- Brak rozdziału/podrozdziału odnoszącego projekt do kryteriów merytorycznych (np. śląskie, lubelskie, podkarpackie, małopolskie) w ramach RPO WO – co oznacza, iż w ramach przedstawionej w wytycznych do studium wykonalności struktury dokumentu należy zawrzeć wszystkie istotne informacje mające wpływ na ocenę merytoryczną przedsięwzięcia – brak odniesienia projektu do któregokolwiek z kryteriów uniemożliwia lub obniża ocenę projektu;
- Analiza finansowa w studium wykonalności w ramach RPO WO powinna być przeprowadzona zgodnie z narzuconym przez RPO WO schematem modelu finansowego. Na skutek tego, wykonawca studium wykonalności nie może posłużyć się własnym arkuszem obliczeniowym, lub arkuszem stosowanych do obliczeń analiz finansowo-ekonomicznych w innych Regionalnych Programach Operacyjnych;
- Osobny rozdział na opis pomocy publicznej w ramach RPO WO, zawierający tzw. test pomocy publicznej czego nie ma w większości Regionalnych Programów Operacyjnych;
- Osobny rozdział na projekty komplementarne w ramach RPO WO (w większości Regionalnych Programów Operacyjnych nie jest stosowane);
- W rozdziale „Analiza instytucjonalna” studium wykonalności w ramach RPO WO - zawrzeć należy m.in. informacje na temat problemów dotykających bezpośrednich i pośrednich beneficjentów projektu (jest też osobny rozdział o problemach) – w innych Regionalnych Programach Operacyjnych nie wykonuje się tego w analizie instytucjonalnej;
Pytanie 3.
Czy Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie – wykonał co najmniej osiem usług związanych z opracowaniem studium wykonalności dla projektów inwestycyjnych (tzw. projekty twarde), które uzyskały dofinansowanie w ramach RPO 2007-2013 innych województw niż województwo opolskie ?
Uzasadnienie – metodologia opracowania studiów wykonalności w ramach wszystkich RPO jest tożsama. Wszystkie analizy, w tym analizy ekonomiczno – finansowe wykonuje się o jednolite założenia. Doświadczenie przy pisaniu RPO w innych województwach powinno być zatem traktowane równoważnie.
Odpowiedź na pytanie nr 3:
Patrz odpowiedź na pytanie nr 2.
Pytanie 4.
Zwracam się z zapytaniem, czy zapis w SIWZ, p.6.1 b odnoszący się do warunków udziału w postepowaniu oraz opisu sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków w zakresie posiadanej wiedzy i doświadczenia niezbędnego do wykonania zamówienia są zamierzone przez Zamawiającego oraz w pełni zasadne z punktu widzenia przedmiotu zamówienia oraz zasad uczciwej konkurencji w zakresie zamówień publicznych ?
Jeśli Zamawiający uzna, iż aktualne brzmienie zapisów SIWZ jest zbyt wygórowane oraz wykraczające poza zasady uczciwej konkurencji, wnosimy o rozszerzenie wymogów dotyczących w następującym zakresie:
Wiedza i doświadczenie:
Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie – wykonał co najmniej osiem usług związanych z opracowaniem studium wykonalności dla projektów inwestycyjnych (tzw. projekty twarde), które uzyskały dofinasowanie w ramach programów operacyjnych w perspektywie finansowej 2007-2013.
Odpowiedź na pytanie nr 4:
Patrz odpowiedź na pytanie nr 2.
Mając na uwadze powyższe zapytania do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, Zamawiający – Burmistrz Brzegu decyzją Komisji Przetargowej z dnia 18 maja 2015 r. działając na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych dokonuje zmiany treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w pkt. 6 ppkt.1 lit. b) siwz w zakresie zmiany warunku udziału w postępowaniu z zapisu :
Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie- wykonał co najmniej osiem usług związanych z opracowaniem studium wykonalności dla projektów inwestycyjnych (tzw. projekty twarde), które uzyskały dofinansowanie w ramach RPO WO 2007-2013,
na zapis:
„Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie – wykonał co najmniej osiem usług związanych z opracowaniem studium wykonalności, dla projektów inwestycyjnych (tzw. projekty twarde), które uzyskały dofinansowanie w ramach programów operacyjnych perspektywy finansowej 2007-2013, w tym co najmniej cztery w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007-2013.”
Wskutek wprowadzonych zmian w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie spełnienia warunku udziału w postępowaniu, Zamawiający – Burmistrz Brzegu, decyzją Komisji Przetargowej z dnia 18.05.2015 r. działając na podstawie art. 12a ust.2 pkt.1) ustawy Prawo zamówień publicznych przedłuża terminy:
- składania ofert z dnia 20 maja 2015 r. godz. 10.30 na dzień 22 maja 2015 r. godz.10.30
- otwarcia ofert z dnia 20 maja 2015 r. godz. 11.00 na dzień 22 maja 2015 r. godz. 11.00
Zamawiający przypomina, iż ww. odpowiedzi przekazane Wykonawcom oraz dokonane zmiany w treści SIWZ stanowią integralną część SIWZ i wiążą Wykonawców.
Z up. Burmistrza Brzegu
Zastępca Burmistrza
Tomasz Witkowski