Brzeg, dnia 24 stycznia 2019r.
OR.IV.042.2.2019
DO WSZYSTKICH WYKONAWCÓW,
KTÓRZY POBRALI SPECYFIKACJĘ
ISTOTNYCH WARUNKÓW ZAMÓWIENIA
dot. postępowania na zadanie pn.:
„Przebudowa ulicy Kamiennej i B. Chrobrego”
(organizowanego w trybie przetargu nieograniczonego)
Działając na podstawie art. 38 ust.1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018r., poz. 1986 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, Zamawiający informuje, że w dniu 23 stycznia br. wpłynęły do Zamawiającego pytania od Wykonawcy do treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia i udziela następujących odpowiedzi:
Pytanie nr 1
Zwracamy się z pytaniem czy zamawiający widzi możliwość wprowadzenia zmiany do zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) w zakresie warunków udziału w postępowaniu opisanych w pkt 5.2) tj. sytuacji ekonomicznej lub finansowej poprzez obniżenie warunku posiadania środków własnych lub dostępu do kredytu w wysokości min. 2.000.000,00 zł na kwotę min. 1.000.000,00 zł.
Ze względu na fakturowanie częściowe dopuszczone przez Zamawiającego (zapis we wzorze Umowy ustęp 12 pkt 4 ppkt c) nie jest koniecznym aby Wykonawca posiadał środki zapewniające wykonanie całego zamówienia na początku jego realizacji w tak znaczącej wysokości. W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu konkurencyjności i dostępu do zamówienia zasadne jest zatem obniżenie progu dot. sytuacji ekonomicznej i finansowej do 1.000.000,00 zł, gdyż obecne zapisy uniemożliwiają wzięcie udziału w postępowaniu średnim przedsiębiorcom, którzy mają wieloletnie doświadczenie
w wykonaniu robót budowlanych i spełniają pozostałe warunki działu w postępowaniu określone przez Zamawiającego.
Warunek określony w SIWZ dotyczący posiadania środków lub dostęp do kredytu w wysokości min. 2.000.000,00 zł wydaje się zatem nieuzasadniony i znacząco wygórowany w stosunku do opisu przedmiotu i warunków zamówienia, a ponadto do wysokości posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, które Zamawiający określił na poziomie min. 1.000.000,00 zł.
Odpowiedź na pytanie nr 1
Warunki przetargowe udziału w postępowaniu w zakresie wymaganej sytuacji ekonomicznej lub finansowej, tj. posiadanie środków własnych lub dostępu do kredytu w wysokości 2.000.000 zł zostały określone adekwatnie do wartości szacunkowej zamówienia przy uwzględnieniu przedstawionych we wzorze umowy warunków fakturowania. Zamawiający nie przewidział udzielania zaliczek na poczet wykonania zamówienia, a jedynie dopuścił możliwość fakturowania częściowego. Okres rozliczeniowy został określony jako 3-miesięczny, co oznacza, że Wykonawca przez pierwszy 3-miesięczny okres realizacji robót jest zobowiązany sfinansować koszt wykonywanych robót i zakupu materiałów budowlanych wyłącznie z posiadanych środków finansowych. Zamawiający nie żąda, aby Wykonawca dysponował wyłącznie środkami finansowymi własnymi, ale może wykazać się dostępem do kredytu
w określonej w SIWZ wysokości lub też może przedstawić częściowe dysponowanie środkami własnymi, a częściowy dostęp do kredytu (w takim przypadku łączna suma posiadanych środków finansowych i dostępu do kredytu musi spełniać warunek przetargowy określony w SIWZ).
W związku z powyższym Zamawiający nie przewiduje zmiany warunku udziału w przedmiotowym postępowaniu.
Pytanie nr 2
Chcąc przygotować rzetelną wycenę dotyczącą ww. zadania zwracamy się z prośbą o wydłużenie terminu składania ofert o 7 dni. Mając na uwadze złożoność robót oraz szeroki zakres prac różnych branż prosimy o pozytywne rozpatrzenie prośby.
Odpowiedź na pytanie nr 2
Zamawiający nie wydłuża terminu składania ofert w przedmiotowym postępowaniu. Przedmiot zamówienia jest duży pod względem obszarowym gdyż obejmuje przebudowę dwóch dróg gminnych wraz z przebudową dwóch dużych skrzyżowań, w tym jednego na typu rondo. Przedłużanie postępowania przetargowego spowodowałoby skrócenie terminu realizacji zadania, co miałoby niekorzystny wpływ na wykonanie tak obszernego zamówienia. Zdaniem Zamawiającego w przypadku budowy czy przebudowy dróg nie można mówić o złożoności robót budowlanych, których zakres jest jednakowy dla całego obszaru pod względem przedmiotu, a jedyną trudnością realizacji zadania jest jego obszar realizacji, tj. powierzchniowy zasięg robót. Ponadto przedmiotowe zamówienie jest powtórzeniem zamówienia publicznego 2-krotnie ogłaszanego przez Gminę w 2018 roku. Budżet Gminy na rok 2019 wraz z zabezpieczeniem środków na przedmiotowe zadanie został uchwalony w grudniu 2018 roku co mogło już być sygnałem dla potencjalnych Wykonawców do przygotowywania się do realizacji przedmiotowego zamówienia. Obecnie pozostało jeszcze 7 dni do przygotowania oferty w przedmiotowym postępowaniu, a łączny czas wyznaczony na zapoznanie się z przedmiotem zamówienia, tj. od dnia ogłoszenia do dnia terminu składnia ofert został wyznaczony zgodnie
z wymaganiami ustawy z dnia 29 stycznia 2004r Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający informuje, iż w/w odpowiedzi przekazane Wykonawcom stanowią integralną część SIWZ i wiążą Wykonawców.
Jednocześnie informuje, że termin składania ofert nie ulega zmianie.
Burmistrz Brzegu
Jerzy Wrębiak
DOKUMENTACJA PROJEKTOWA - przebudowa ul. Kamiennej i B. Chrobrego